Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari. Umat Islam disarankan
supaya memperbanyakkan ibadah-ibadah sunat yang lain di samping memenuhi
kewajiban menunaikan solat fardhu Jumaat. Pada hari Jumaat juga Umat
Muhammad diharuskan untuk melakukan segala aktiviti termasuklah mencari
rezeki yang dikurniakan oleh Allah. Kebebasan ini tidak dikecapi oleh
kaum Bani Israil terdahulu di mana syariat Nabi Musa melarang sama
sekali kaumnya daripada mencari rezeki pada hari kebesaran mereka iaitu
hari Sabtu sebaliknya mereka diperintahkan supaya memperuntukkan masa
tersebut melaksanakan ibadah. Berbeza dengan syariat Nabi Muhammad,
Allah S.W.T memberi kebebasan dan ruang yang cukup luas kepada hambanya
untuk mencari rezeki dengan apa cara sekalipun termasuklah berniaga dan
berjual beli. . Namun begitu, terdapat beberapa keadaan dan waktu khusus
yang dilarang oleh Allah S.W.T menjalankan sebarang bentuk perniagaan
dan jual beli pada penghulu segala segala hari ini. Allah S.W.T
berfirman di dalam surah al-Jum’ah ayat 9:
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikumandangkan seruan mengerjakan Solat Jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah S.W.T dan tinggalkanlah jual beli (pada saat itu) ; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu , jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah dari limpah kurnia Allah S.W.T, serta ingatlah akan Allah S.W.T banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya ( di dunia dan di akhirat).
Ayat tadi jelas menunjukkan larangan Allah S.W.T terhadap Umat Islam
yang melakukan urusan jual beli ketika mana azan Jumaat telah
dikumandangkan. Larangan ini ditujukan kepada mereka yang ditaklifkan
kefarduan Solat Jumaat sama ada peniaga lelaki dan pembeli lelaki yang
kedua-duanya memenuhi syarat-syarat wajib Jumaat seperti sihat, baligh,
berakal dan tidak bermusafir. Larangan ini membawa maksud haram urusan
jual beli dijalankan ketika azan Jumaat telah dilaungkan. Imam Ibn
Kathir al-Syafie menyebut:
Para ulama bersepakat berkenaan pengharaman jualbeli selepas azan yang kedua. ( Tafsir Ibn Kathir, 4/367)
Jika disoroti sejarah, berniaga dan berjual beli pada hari Jumaat
juga dilakukan pada zaman baginda Rasulullah saw tetapi bezanya aktiviti
jual beli itu itu ditangguhkan setelah berkumandangnya azan, atau
dengan lebih tepat lagi ketika khatib sedang berkhutbah di mimbar. Hal
ini tidak berlaku sama sekali di masjid-masjid di negara kita. Lihatlah
bagaimana keghairahan si peniaga melariskan jualannya, si pembeli sibuk
membeli belah sedangkan pada waktu tersebut khatib sedang berkhutbah.
Perlu diingat walaupun hukum jual beli tetap sah tetapi ia dilakukan
dalam waktu yang diharamkan. Perkara inilah yang menjadi punca ayat
al-Quran di atas tadi diturunkan.
Imam Ahmad, Bukhari, Muslim dan Tirmizi mengemukakan riwayat sebuah
hadith daripada Jabir r.a katanya: Sewaktu Nabi Muhammad SAW sedang
berkhutbah pada hari Jumaat, tiba-tiba datang satu rombongan perniagaan.
Lalu kebanyakan sahabat pergi kepada mereka sehingga yang tinggal
bersama Nabi Muhammad SAW ketika itu hanya 12 orang sahaja. Lau Allah
S.W.T menurunkan ayat yang bermaksud “ Malangnya apabila mereka Nampak
perniagaan atau hiburan, mereka lantas menggapainya. Mereka meninggalkan
engkau ( wahai Muhammad) bersendirian tegak berkhutbah.
Istimewanya Solat Jumaat berbanding dengan solat lain ialah kerana
terdapatnya khutbah. Justeru tidak sempurna solat Jumaat seseorang itu
tanpa mendengar khutbah. Malahan menurut jumhur ulamak, khutbah
merupakan antara syarat sah solat Jumaat. Sa’id bin Jubair berpendapat
bahawa khutbah menyamai 2 rakaat solat zuhur, seandainya khutbah
ditinggalkan dan mengerjakan Solat Jumaat sahaja bererti kita telah
meninggalkan dua rakaat solat Zuhur.
Realiti yang berlaku, ramai di kalangan jemaah tidak berminat untuk
masuk ke dalam masjid mendengar apa yang ingin disampaikan oleh khatib,
sebaliknya mereka rasa lebih selesa berada di luar masjid. Lebih
menyedihkan lagi ada yang sempat berbual-bual kosong ketika khatib
sedang berkhutbah. Sikap ini jelas mencerminkan sifat sombong kita
kepada Allah S.W.T.
Allah S.W.T memberi ganjaran yang besar kepada mereka yang sering
berusaha datang awal ke Masjid pada hari Jumaat terutama sebelum khatib
berkhutbah. Dalam sepotong hadith Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud:
“Apabila tiba hari Jumaat, maka pada setiap pintu masjid terdapat malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut urutan. Apabila imam / khatib telah duduk di atas mimbar, maka malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengar khutbah.”
Kesimpulannya, seluruh Umat Islam sama ada penjual, pembeli dan para
jemaah lelaki hendaklah berlapang dada dan mengambil berat isu yang
telah menjadi wabak yang perlu ditangani kerana ia melibatkan hukum
haram dan tidak sahnya solat Jumaat seseorang. Justeru beberapa
pendekatan dicadangkan :
Pertama: Aktiviti jual beli hendaklah ditagguhkan sementara waktu ketika mana azan kedua berkumandang.
Kedua: Perniagaan boleh diteruskan dengan syarat urus niaga tersebut dijalankan antara penjual wanita dan pembeli wanita sahaja.
Ketiga: Para jemaah lelaki disarankan agar
menangguhkan urusniaga di samping mengambil peluang masuk awal ke dalam
masjid mendengar khutbah .
0 comments:
Post a Comment