Tuesday, April 5, 2011

KENAPA AKU DIUJI


Kadang-kadang ...bilamana Kita dilanda pelbagai ujian Dan dugaan hati Ini selalu sahaja merintih...Dan pelbagai persoalan timbul dibenak Hati sanubari Kita.......
KENAPA AKU DIUJI ? " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;" Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum Mereka ,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar Dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ? " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal IA amat baik bagimu, Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal IA amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ." -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?
" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA ??
" Janganlah kamu bersikap lemah, Dan janganlah pulak kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman. " -Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?
" WAhai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan ), Dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ), Dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di Daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan )." -Surah Al-Imran ayat 200 "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah )dengan jalan sabar Dan mengerjakan sembahyang; Dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...... -Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?
" Cukuplah Allah bagiku, tidak Ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal ." -Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!
" ...... Dan janganlah kamu berputus ASA dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus ASA dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." - Surah Yusof ayat 12 Semoga segala persoalan Dan rintihan yang melanda jiwa Dan sanubari Kita terubat dengan janji-janji Allah.......... Sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat Kita merujuk segala permasalahan.....kerana ialah penawar.....penawar untuk Kita.........marilah Kita kembali kepada Al-Quran.....kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya........

Semoga Allah memberkati sahabat-sahabat di sana....
Wassalam.....






11 comments:

Edura Hanum said...

ya allah...kamu lagi mengetahui mana yang terbaik untuk diriku

BeaN MorENo said...

ujian itu memberikan jalan dan kekuatan serta tujuk yang kita ni adalah hamba yang lemah

si para para said...

terima kasih sebab post entri macam ni...
sangat dahagakan peringatan dan panduan bagi menjalani hidup..

mintak izin tepek link blog ni kat blog saya.

Fahrain said...

silakan :)

missh aryeika said...

tenkiu sebab mengingatkan missh yg sering kelupaan....lg2 sekarang missh di lnda mslah :"(

Syukri Kamaruddin said...

terima kasih..sgt bermanfaat..emm sy xmampu nk menulis sebaik ni :)

Cik SHiNJU said...

Setiap musibah yg tiba ade hikmah di sebaliknya..
Kekal yakin dan beriman kepadaNYA membuatkan kita
makin kuat,kan?

Fahrain said...

betul tu... pecaya/pegang kuat2 balasan diakhirat tu..insyaAllah rasa ringan sikit ujian kat Dunia ni... sesusah kita...ada lagi yg susah

vielyns said...

setiap ujian pasti ada hikmahnya. Ganjaran tetap ada sesuai dengan tahap kesabaran kita. Sama ada ganjaran itu kita dapat semasa di dunia mahupu akhirat. Wallahualam :)
hanya Allah sahaja yang mengetahuinya..

risa said...

mohon share yang ni ye dear...
saye sedang diuji:)

cik fai said...

nice info :)

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates