Monday, April 4, 2011

ADAB MENGUAP

1. Menahan menguap sekadar termampu:* Diriwayatkan oleh Al-Bukhari daripada Abu Hurairah r. a., daripada Nabi Muhammad s. a. w., bahwasanya baginda bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Allah Ta'ala suka orang yang bersin, dan membenci orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillaah', maka adalah hak atas setiap Muslim yang mendengarnya pula mengucapkan 'Yarhamukallaah!'. Adapun menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya sekadar termampu. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya.


2. Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap:* Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya : Telah bersabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Kebanyakan ulama menghukumkan sunnat meletakkan tangan di mulut ketika menguap, sama ada di dalam sembahyang ataupun di luarnya.


3. Makruh mengangkat suara ketika menguap:* Diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad dan At-Termizi daripada nabi Muhammad s. a. w. katanya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi haaa haaa, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu. Ibnu As-Sunni telah meriwayatkan pula daripada Abdullah bin Az-Zubair r. a., katanya: Telah bersabda Rasullah s. aw. yang bermaksud: Sesungguhnya Allah azzawajalla membenci mengangkat suara ketika menguap dan bersin. Ada diriwayatkan iaitu apabila seseorang itu dapat menahan menguap, lalu dia berkhayal dalam ingatannya, bahawasanya Nabi alaihis-salam tidak pernah menguap sama sekali, nescaya akan hilang perasaan hendak menguap itu dengan izin Allah.









9 comments:

cantekk said...

erm ye la,,sy pon kdg tu mampu je tahan nguap ngn mulut,,tp lau da ngntuk sgt kdg tutup la kai tgn, kdg tak tutup, bukak la seluas2 nye, konon puas la..hihi..tak baek nye saye,,

mekasih la tlg igt2kan...=)

DKosongLapan said...

sekado nak bertanye.....ade cakap2 kalo kite bersin lebih daghi 3 kali tak perlu sebut Alhamdulillah tu macam mane ye?? alasan deme sebabnye itu bersin ateh penyakit......macam mane ye??

Fahrain said...

tak berape pasti la pulak.
kalau 3 kali tu bersin, itu tanda nikmat nak bersihkan hidung. Tapi kalau lebih, menandakan ade penyakit yg dtg :)

Syukri Kamaruddin said...

taw pasal ni..tp kadang2 terlupa gak..pas dah mnguap baru teringat...aishhh..

mira said...

sama lah.. time menguap tulah dia nak ckp sgt.
insyaAllah, sentiasa amalkan. nice entry :)

z@i said...

best2..

jazakallah atas perkongsian ini =)

zieyRa suLLey© said...

salam, jom juin bloglist kite :)
http://zieyrasulley.blogspot.com/2011/04/jom-juin-bloglist-kite.html

αιи ғαянαиα said...

mohon share :)

nur izzma hanis said...

wa.. saya selalu menguap. especially, masa subjek sejarah.. hadoi~

time kasih ingatkan.. hehe :)

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates