Tuesday, May 17, 2011

Peristiwa nakhbah di Palestin







Bagaimana hati kita sekarang? Masih lagi bersemangat ambil tahu hal semasa saudara kita di Palestin? Mari kita lihat apakah isu terkini. Bulan Mei dikaitkan dengan peristiwa Nakhbah di Palestin.


Na
khbah bermaksud malapetaka atau bencana besar. Dalam peristiwa nakhbah, Yahudi Zionis telah bertindak kejam dengan mengusir lebih daripada 60 peratus rakyat Palestin (lebih kurang 800,000 orang daripada sejumlah 1.39 juta rakyat) ke luar negara, manakala 30,000 yang lain telah diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.

Daripada 580 perkampungan rakyat Palestin yang wujud sebelum perang 1948, rejim Zionis telah menghancurkan 478 daripadanya serta terlibat dalam lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin.

Tanggal 15 Mei 1948 merupakan tarikh yang amat penting untuk disingkap oleh semua umat Islam di seluruh dunia. Tarikh penting tersebut adalah detik hitam bagi penduduk asal bumi Palestin, orang Arab dan dunia Islam secara keseluruhannya.

Sejarah kejatuhan bumi Palestin ke tangan Yahudi bermula apabila Britain melalui Setiausaha Negara Hal Ehwal Luarnya, Arthur Balfour, telah mengeluarkan satu kenyataan bertarikh 2 November 1917 yang menjanjikan masyarakat Yahudi satu tanah airnya di Palestin. Pengisytiharan itu telah digelar sebagai Ominous Declaration (Pengisytiharan Celaka).

Isu Palestin menjadi isu antarabangsa apabila kerajaan Britain pada 2 April 1947 mendesak supaya isu Yahudi dan Palestin dimasukkan sebagai agenda PBB. Tidak lama selepas itu, sebuah jawatankuasa antarabangsa telah ditubuhkan untuk mengkaji dan membuat laporan mengenai isu Palestin. Cadangan dasar jawatankuasa ini adalah pembahagian wilayah Palestin yang tidak adil iaitu kepada negara Arab dan negara Yahudi yang merdeka, dan Jerusalem (Baitulmaqdis) diletakkan di bawah tanggungjawab antarabangsa. Jelas sekali bahawa PBB sendiri bersubahat dalam proses pendudukan haram Yahudi di Palestin dan menjadi boneka kepada Yahudi.


Penderitaan yang dialami oleh penduduk Palestin hingga kini masih belum berakhir. Rakyat Palestin telah mencuba pelbagai cara untuk membebaskan bumi Palestin dan mendapatkan kembali hak-hak mereka yang telah dirampas di tanah suci tersebut. Antaranya ialah melalui perjanjian damai, persidangan, perundingan, dengan mengikut pelan damai yang dianjurkan oleh PBB dan sebagainya. Bagaimanapun, semua cara itu menemui kegagalan dan rakyat Palestin memilih jalan lain untuk merungkai permasalahan mereka iaitu dengan kebangkitan, penentangan dan perjuangan jihad tetapi malangnya dunia melabel mereka sebagai pengganas dan pemberontak.

Sesungguhnya tragedi yang menimpa penduduk Palestin merupakan isu yang melibatkan seluruh umat Islam di dunia. Kepentingan Palestin bagi umat Islam amat jelas berdasarkan al-Quran dan hadis. Ia adalah bumi suci di mana ramai para rasul Alaihissalam dilahirkan dan wafat di sana. Ia adalah medan perjuangan mereka untuk menegakkan kalimah tauhid. Bumi Palestin juga telah dimuliakan oleh Allah SWT dengan kewujudan Masjid al-Aqsa. Masjid ini di samping kiblat pertama umat Islam, juga antara masjid yang dimuliakan Allah SWT dan tanah suci ketiga setelah Mekah dan Madinah.

Kini, Baitulmaqdis kembali ke tangan kufur, maka siapakah yang akan mengembalikannya ke tangan umat Islam? Dimanakah semangat Umar Al-Khatab yg pernah menjejak kaki buat pertama kali ke sana ?? Dimanakah sifat kepahlawanan Salahuddin Al-Ayyubi ??

Palestin juga milik umat Islam generasi kini dan akan datang hingga hari kiamat. Oleh yang demikian, perjuangan untuk membebaskannya daripada tangan-tangan kufur adalah perjuangan kita bersama. Teruskan melakukan apa yang kite termampu dengan menginfak harta dan jiwa kita untuk membayar hutang-hutang kita kepada saudara kita di Palestin..

semoga hati-hati kita masih lagi mengambil berat akan masalah saudara kita di Palestin. Bersama perjuangkan hak Islam di bumi Allah! inshaAllah!


ikhsan dari : http://aqsasyarifeuropetour.blogspot.com

4 comments:

shahrilhakime said...

Ya Allah....
Kau buka kanlah pintu hati2 negara2 Islam, Tanah Arab agar dapat bersatu menentang Yahudi Laknatullah itu..berikanlah kemenangan kepada Orang2 Islam....

Anonymous said...

semoga Allah memberi kemenangan kepada rakyat palestin dan seluruh umat islam di seluruh dunia....~

Hurun Akita @ Ciktika said...

Amin....

mamamiya said...

salam,

bagus thread ini tp minta maaf sy tidak berapa jelas dengan thread awk kalini...

boleh tak kalau tukar fon colour spy jelas dibaca..

sekian,terima kasih...

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates