Fidyah berkait
rapat dengan ibadah puasa di mana ada beberapa sebab dalam puasa wajib
yang jika ditinggalkan akan dikenakan fidyah iaitu meninggalkan puasa
kerana tua atau lanjut usia, sakit kronik berpanjangan dan tiada harapan
untuk sembuh.
Wanita hamil dan yang menyusukan anak terpaksa meninggalkan
puasa serta menangguhkan qada puasa sehingga tiba Ramadan berikutnya.
Fidyah adalah satu bentuk ibadah niyabah
(gantian) yang diberi pahala kepada pelakunya. Hukum menyempurnakan
ibadah yang tidak sempurna adalah wajib, maka justeru itu hukum fidyah
adalah wajib seperti ditentukan syarak.
Fidyah adalah satu bentuk ibadah niyabah (gantian) yang diberi
pahala kepada pelakunya. Hukum menyempurnakan ibadah yang tidak sempurna
adalah wajib, maka justeru itu hukum fidyah adalah wajib seperti
ditentukan syarak.
Firman Allah SWT bermaksud: “…Dan wajib
atas orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya)
membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang
dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan
itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian)
berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu
mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 184).
Sabda Rasulullah SAW
bermaksud: “Barang siapa yang mati sedangkan dia masih mempunyai puasa
Ramadan yang belum diqadanya, hendaklah diberi makan seorang miskin
bagi setiap hari ditinggalkan bagi pihaknya.” (Hadis riwayat Imam
Tirmizi).
Terdapat beberapa keadaan di mana seseorang itu dikenakan fidyah apabila meninggalkan puasa atau sebaliknya:
Seseorang yang meninggalkan puasa kerana bermusafir atau
sakit, maka wajib ke atasnya mengqada’ puasa sebelum datangnya Ramadan
tahun berikutnya dan jika dilaksanakan dalam keadaan sedemikian maka
tiada dikenakan fidyah.
Seseorang yang menangguhkan qada
puasanya sehingga tiba Ramadan berikutnya kerana cuai atau tidak
mengambil berat, maka dia dikira berdosa dan diwajibkan membayar fidyah
berserta qada puasa mengikut bilangan hari ditinggalkan.
Seseorang sakit berterusan hingga masuk Ramadan yang lain, dia wajib mengqada puasanya saja tanpa dikenakan fidyah.
Sekiranya
seseorang itu mati sebelum berkemampuan atau berkesempatan mengqada
puasanya bukan disebabkan cuai atau sebagainya, maka dia tidak berdosa
dan tidak perlu meminta orang lain mengqada bagi pihaknya serta tidak
diwajibkan membayar fidyah bagi puasa ditinggalkannya.
Sesiapa
yang mati selepas mampu mengqada puasanya, maka walinya (bapa, datuk
atau ahli keluarganya) disunatkan mengqada hari-hari ditinggalkan bagi
pihaknya.
Orang lain yang berpuasa bagi pihaknya adalah sah
apabila mendapat keizinan salah seorang ahli keluarga terdekatnya. Jika
dia berpuasa tanpa mendapat keizinan dan wasiat daripada si mati, maka
puasa ganti itu tidak sah.
Jika tiada seorang pun
berpuasa bagi pihak si mati, maka hendaklah dikeluarkan satu cupak
makanan bagi setiap hari ditinggalkannya. Makanan itu wajib dikeluarkan
daripada harta pusaka ditinggalkannya, sama seperti hutang. Sekiranya
dia tidak memiliki harta, maka orang lain boleh mengeluarkan bagi
pihaknya dan terlepaslah dosanya.
Seseorang meninggalkan
puasa kerana tua atau lanjut usia, sekiranya dengan berpuasa akan
membawa kesulitan kepadanya, maka wajib membayar fidyah saja berdasarkan
kesepakatan ulama.
Seseorang yang tidak berkemampuan
untuk berpuasa, sekiranya dia tidak berkemampuan juga untuk membayar
fidyah maka tiada apa-apa dikenakan ke atasnya.
Seseorang
yang mengalami sakit kronik berpanjangan dan tiada harapan untuk
sembuh, maka wajib membayar fidyah dengan kesepakatan ulama, kerana
puasa tidak lagi diwajibkan ke atasnya.
Wanita hamil dan
wanita yang menyusukan anak, jika meninggalkan puasa kerana bimbangkan
keselamatan anaknya, maka wajib membayar fidyah berserta dengan qada
puasa mengikut jumhur ulama.
Sebaliknya, jika dia meninggalkan
puasa kerana bimbangkan keselamatan dirinya sendiri, maka dia boleh
berbuka puasa dan diwajibkan qada’ puasa saja tanpa perlu membayar
fidyah.
Menurut pandangan paling sahih dalam Mazhab Syafii,
bayaran fidyah berganda dengan bergandanya tahun. Manakala menurut
Mazhab Maliki dan Hanbali, bayaran fidyah tidak berganda mengikut tahun
kerana ia dikira sekali gus saja.
Bayaran fidyah boleh
ditunaikan sepanjang hidup. Namun, lebih baik mempercepatkan
pembayarannya sekadar termampu dan seboleh-bolehnya ditunaikan dalam
Ramadan kerana pahala pada bulan itu lebih banyak berbanding bulan lain.
Sumber: Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR)
Pandangan Ulama Mengenai "Jilbab"
-
Pandangan Taqiyuddin an-Nabhani mengenai pakaian wanita Muslimah di tempat
awam, yang mewajibkan jilbab sebagai pakaian satu helai dari bahu hingga ke ...
1 week ago
0 comments:
Post a Comment