Thursday, November 1, 2012

Ramainya orang yg minat ke NERAKA

 
Bismillah... Alkisah...
 
Ketua sebuah pengajian meminta maaf kepada penceramah kerana jamaah yang hadir dalam pengajian tersebut tidak banyak. Ia semula mengharapkan agar jamaah yang datang dapat mencapai ribuan orang, tetapi ternyata hanya ratusan orang. Ia khuatir apabila penceramah kecewa dengan jumlah yang sedikit itu.

Apa komen penceramah tersebut? Ia jesteru bersyukur dan tidak merasa kecewa. Katanya, “Memang calon penghuni syurga itu jumlahnya lebih sedikit berbanding calon penghuni neraka.” Ia pernah membaca akhbar bahawa di Ancol diadakan pertunjukan maksiat. Yang hadir dalam pesta kemungkaran itu mencapai 700 ribu orang. Walaupun pesta itu bermula jam lapan malam, tetamu sudah mula datang sejak jam satu petang. Penceramah kemudian bertanya kepada para hadirin, “Apakah ada pengajian yang dihadiri oleh 700 ribu orang?” Hadirin pun serentak menjawab, “Tidak ada.” Ia kemudian bertanya lagi, “Apakah ada pengajian yang bermula jam lapan malam, tetapi jamaahnya sudah datang jam satu siang? “Hadirin kembali serentak menjawab,” Tidak ada. “Penceramah kemudian berkata,” Itulah maksiat, dan inilah pengajian. Kalau ada pengajian dihadiri oleh ratusan ribu orang, boleh jadi pengajian itu bermasalah. ”

Ia juga mencontohkan dakwah Nabi Nuh AS. Beliau berdakwah selama hampir seribu tahun, tetapi pengikut beliau hanya 40 orang. “Kerana itu, kalau yang datang di pengajian ini mencapai beratus-ratus orang, itu sungguh sudah bagus. Dan, begitulah calon-calon penghuni syurga”, tambahnya.
Lebih jauh, ustaz yang masih muda itu menyampaikan sebuah hadis tentang apa yang akan terjadi pada hari kiamat. Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Nabi Muhammad SAW menyatakan bahawa nanti pada hari kiamat, Nabi Adam AS akan dipanggil oleh Allah SWT. Beliau diperintahkan oleh Allah SWT untuk memisahkan anak-cucunya, mana yang akan masuk syurga dan mana yang akan masuk neraka. “Ternyata,” kata Nabi Muhammad SAW selanjutnya, “Dari seribu anak-cucu Adam, 999 (sembilan ratus sembilan puluh sembilan) masuk neraka, dan hanya satu yang masuk syurga.”

Ia kemudian mengajak jamaah untuk mengamati perilaku manusia setiap hari. “Cuba kita amati kehidupan manusia sehari-hari. Kita lihat mereka di pasar, pusat membeli-belah moden atau mal, televisyen, dan di mana saja. Ternyata lebih banyak yang senang bermaksiat daripada yang taat kepada Allah SWT. Orang bohong, penipu, ada di mana-mana, sementara yang solat di masjid sepi-sepi saja. Ternyata manusia itu lebih menyukai neraka daripada syurga. “

sumber: tajdidislam.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates