Sepakat ulama' bersetuju bahawa solat tarawih boleh dilakukan secara jemaah,
cuma mereka khilaf mengenai jumlah rakaat yang dilakukan. Terdapat riwayat yang
sahih mengenai zikir selepas witir, yang wujud didalam amalan solat tarawih di
Nusantara ini dan telah ditambah beberapa amalan lain seperti selawat dsb.
Rata-rata dinegara Islam masih mengekalkan kewujudan solat secara berjemaah
dan kedapatan rihat seketika setelah selesai solat 2 rakaat tarawih. Cuma apa
yang berbeza ialah pengisian yang dilakukan diantara solat-solat tarawih
tersebut. Terdapat beberapa amalan yang dilakukan diantara waktu-waktu rehat
diantara solat tarawih, diantaranya adalah : berzikir, membaca al-quran, tawaf ;
cuma bezanya amalan-amalan ini dilakukan dinegara-negara Arab ialah ianya
dilakukan secara individu. Menurut bekas Pengerusi Lajnah Fatwa al-Azhar, Syiekh
Atiyah Saqr :-
وهذا الفاصل
يُشبِه ما كان يفعله أهل مكة من قيامهم بالطواف حول البيت سبعًا بعد كل ترويحتين،
الأمر الذي جعل أهل المدينة يزيدون عدد التراويح على العشرين، تعويضًا عن هذا
الطواف، وهو أسلوب تنظيمي يَعرِفون به عدد ما صَلُّوه، إلى جانب ما فيه من تنشيط
للمصلين، فلا مانع مطلقًا، وبهذا لا يدخل تحت اسم البدعة، فالنصوص العامة تَشهد له،
فضلاً عن عدم معارضتها له، ولئن يُسمَّى بدعة فهو على نسق قول عمر ـ رضي الله عنه:
نِعْمَتِ البدعةُ هذه، عندما رأى تجمُّع المسلمين لصلاة التراويح خلْف أُبي بن كعب.
"Selingan yang sama berlaku pada masyarakat Mekah pada
masa solat tarawih ialah bertawaf mengelilingi kaabah 7 pusingan selepas selesai
2 rakaat tarawih, perkara ini yang menjadikan masyarakat Madinah melebihkan
bilangan rakaat tarawih keatas 20 sebagai gantian kepada tawaf, dan ini adalah
cara sistematik untuk mengetahui berapa bilangan yang mereka solat, disamping
akitiviti2 solat, maka tidaklah ditegah secara mutlak! Ini tidaklah dimasuk
dibawah apa yang dinamakan bid'ah., nas-nas umum membuktikannya, disamping tidak
ada bangkangan terhadapnya, dan jika ia dinamakan atas nama bid'ah, maka samalah
dengan apa yang disebutkan oleh Umar ra : Ini adalah senikmat-nikmat bid'ah,
apabila beliau melihat orang Islam bersolat tarawih berjemaah dibelakang Ubay
bin Kaab"
Jelas menunjukkan bahawa masyarakat Mekah pada zaman dulu melakukan tawaf
dimasa rehat diantara 2 solat tarawih, dan masyarakat Madinah pada masa Umar bin
Abdul Aziz menambah rakaat sampai kepada 36 rakaat dan 3 witir sebagai ganti
ibadat tawaf. Begitu juga semasa selingan (rehat) diantara 2 rakaat atau 4
rakaat solat tarawih boleh diisi dengan bacaan al-Quran, berselawat, berdo'a
dsb, yang jatuh kepada definasi luas ibadat zikir. Berkata al-Syiekh lagi :
ليس هناك نص
يَمنَع من الذكر أو الدعاء أو قراءة القرآن في الفصل بين كل ركعتين من التراويح أو
كل أربع منها مثلاً، وهو داخل تحت الأمر العام بالذِّكْر في كل حال. وكوْن السلف
الذين يُؤخذ عنهم التشريع لم يفعلوه لا يَدل على منْعه،
"Disana tidak ada nas yang melarang berzikir atau berdo'a
atau membaca al-Quran diantara setiap 2 rakaat tarawih atau setiap empat rakaat
misalnya, dan ia masuk didalam kategori perintah umum berzikir didalam setiap
keadaan. Pada umumnya para salaf tidak melakukannya dan tidak juga menunjukkan
ianya dilarang."
Syiekh Atiyah Saqr menjelaskan bahawa tidak pula terdapat apa-apa larangan
mengenai amalan yang dilakukan pada waktu selingan tersebut. Menurut sebuah
fatwa yang dikeluarkan oleh Daar al-Iftaa'
ويستحب الجلوس بين
صلاة كل أربع ركعات بقدرها، وكذا بين الترويحة الخامسة والوتر، وهذا هو المتوارث عن
السلف كما صلى أبى بن كعب بالصحابة وروى عن أبى حنيفة - واسم التراويح ينبيء عن
هذا - إذ المستحب فقط هو الانتظار ولم يؤثر عن السلف شيء معين يلزم ذكره في حال
الانتظار وأهل كل بلد مخيرون وقت جلوسهم هذا بين قراءة القرآن والتسبيح وصلاة أربع
ركعات فرادى والتهليل والتكبير أو ينتظرون سكوتا ولا يلزمهم شيء معين .
"Adalah digalakkan duduk diantara setiap 4 rakaat dengan
kadarnya, begitulah diantara 5 tarawih dan witir, dan ini diwarisi sejak dari
golongan salaf sebagaimana solat Ubay bin Kaab dan para sahabat yang
diriwayatkan oleh Abi Hanifah - dan nama tarawih (rehat-rehat) itu sendiri
dibina atas dasar ini - maka yang afdal ialah menunggu, dan tidak ada riwayat
para salaf mengenai perkara tertentu yang mereka lakukan, yang dinyatakan semasa
menunggu, dan masyarakat setiap negara bebas memilih masa/waktu untuk duduk, dan
diantara rehat dilakukan pembacaan al-Quran, dan bertasbih, dan Solat 4 rakat
berseorangan, bertahlil, bertakbir atau menunggu dengan berdiam diri dan tidak
ada sesuatu perkara khas yang di lakukan."
Apa yang jelas disini ialah amalan selingan itu dilakukan oleh individu2 yang
mempunyai hajat dan cara masing-masing bagi mempertingkat amalan dibulan
Ramadhan. Tidak ada kaifiat khas atau bacaan2 yang dikhaskan sebagai selingan
diantara rakaat-rakaat tarawih. Mengenai bacaan selingan yang dibaca negara
kita, terdapat nas-nas yang menunjukkan bahawa bacaan tersebut dibaca setelah
selesai solat tarawih atau dibaca selepas witir. Dari Ubay bin Kaab ra :
كان رسول الله
-صلى الله عليه وسلم- إذا سلم في الوتر قال: "سبحان الملك القدوس
"Rasulullah saw apabila selesai memberi salam solat witir,
beliau berkata :'Subhana al-Malik al-Quddus'" - [Hadith riwayat al-Nasaa'i].
Didalam riwayat yang lain Rasulullah saw menyebut zikir tersebut sebanyak 3
kali. Imam Ahmad menyebut bahawa Rasulullah saw membacanya secara kuat, didalam
musnadnya menyebut :-
أنه كان يقرأ في
الوتر بسبح اسم ربك الأعلى ، وقل يا أيها الكافرون ، وقل هو الله أحد فإذا سلم قال:
سبحان الملك القدوس سبحان الملك القدوس سبحان الملك القدوس ، ورفع بها
صوته
"Sesungguhnya baginda membaca didalam witir membaca ayat
Sabbihasma rabbikal 'alaa, Qul Ya Aiyyuhal Kaafirun, dan Qul hu Allahu Ahad, dan
apabila selesai salam akan mambaca : 'Subhana al-Malik al-Quddus, Subhana
al-Malik al-Quddus, Subhana al-Malik al-Quddus' sambil menguatkan suaranya"
Kesimpulannya, ulama salaf pada masa dulu cuma melakukan rehat diantara
rakaat-rakaat tarawih tanpa memberi pengkhususan mengenai amalan yang mereka
lakukan. Didalam pengisian masa rehat tersebut ada yang berzikir, adan yang
membaca al-Quran malah bagi mereka yang berada di Mekah akan melakukan tawaf
mengelilingi Kaabah. Cuma tidaklah mereka ini melakukan secara berjemaah
amalan-amalan semasa rehat didalam solat tarawih seperti yang diakukan oleh
masyarakat sekarang dengan selawat2. Apa yang boleh kita tekan disini ialah,
dimasa selingan solat tarawih, bolehlah dilakukan amalan yang boleh menambahkan
pahala dan juga memohon pengampunan dari Allah swt. Kalau dirasakan dengan
berselawat dapat menambahkan lagi keImanan, maka bolehlah dilakukan. Dan
janganlah lakukan sesuatu amalan secara menjerit2 tanpa mengetahui makna dan
tujuan melakukannya. Setiap manusia itu ditanggung jawabkan atas apa yang mereka
katakan. WA.wassalam
1. Sheikh Atiyyah Saqr. Ahsan al-Kalaam ; fi al-Fataawa wa al-Ahkam - 2. Dar al-Ghad al-'Arabi, 1994. ms 234, dan 103.
Kesimpulan yang dapat kita ambil dari petikan diatas
:-
a. Solat tarawih merupakan solat sunat, boleh dilakukan secara berseorangan
dan juga berjemaah. Dilakukan setelah melakukan solat Isya' pada bulan
Ramadhan.
b. Jumlah rakaat yang boleh dilakukan adalah 8, 20, 36 atau seberapa yang
mampu. Contohnya jika dilakukan 8 rakaat, bolehlah dilakukan secara 2 rakaat
satu salam dan seterusnya.
c. Setelah selesai bersolat tarawih, bolehlah melakukan solat sunat witir (3
rakaat).
d. Tiada bacaan khas didalam solat tarawih. Bacalah surah mana-mana mengikut
kemampuan anda jika anda bersolat bersendirian. Cuma, kalau ada diberi
kelapangan masa, sertailah jemaah dimasjid bagi merebut peluang menggandakan
pahala di bulan yang mulia ini dengan solat berjemaah tarawih, Insya-Allah.
0 comments:
Post a Comment