Wednesday, March 2, 2011

Dasyatnya Doa Seorang Ibu



*Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu *

* Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita
adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi
takdak masa nak buat yang baik.



* Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah.

* *** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2
jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis
kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara
anak.

* Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu,
sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.



** Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka. *

* Melihat kaabah sehingga menitis air mata.

* Membaca quran sehingga menitis air mata.

* Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air
mata.



** 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok
masa tidor! *

* Anak.

* Ibu.

* Suami.

Sebagai Selingan Kata ustaz lagi, kalau kita ada perselisih faham dgn suami
sampai nak bercerai, tgk lah muka laki kita tika dia tidor - kalau masih
terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai
tapi jika tiada timbul rasa itu semua - maksudnya jodoh dah memang takde,
boleh proceed apa yang patut.. J



* Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di
hari kematian ibunya… kira menangis dalam hati je..Bagi siapa yg masih ada
ibu, pandang lah ibumu selalu.



* Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk
menujukkan sesuatu pada ibu.



* Kalau ada niat yang baik teruskan lah.. Allah akan bersama kita.



* Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak
mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai.



* *** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik,
Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di
tempat yang terbaik terlebih dulu.



* Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan
yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil
“wasilah amal” .

* “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu
kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”.

* *** *Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna
dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal yang
berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita. *

* *

A*ntara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah.
*

* Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,, lps
tu bicaralah dengan Allah..

* “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini” .

* “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini” .

Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan
orang yang memerlukkan.



* *** *Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat
ibu yang sudah meninggal maka dikira diaanak derhaka walaupun pada waktu
ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau
telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya! *

* *

* Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati.
Jadi doakan ibu kita jika ianya telah tiada.

* *** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup.

* Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke
pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu
mak bahagia tengok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau
bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan
kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh
mendoakan kita dari sana .



* Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan
kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata
“celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam pd merika.



* Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta
sampai mati tak pernah keluarkan zakat.



* Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..



* Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah
kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang
masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah
amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini
untuk kita dapatkan pahala!.



* *** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada
peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi
peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah,
aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada
ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana .



* Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita
ringan tangan nak bersedekah.



* *** Allah panjangkanlah usia ibu bapaku supaya dia sakit dan
nyanyuk..ini bertujuan memberi syurga pada anak2nya. Doa ini bukan
bermaksud minta merika sakit or nyanyok..ironinya keadaan demikian
membolehkan anak2 berebut mahu menjaga merika disaat merika dlm keuzuran itu
sbb balasannya adalah syurga. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah
menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.



* Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan
seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita
sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil
kita.







*Selalu Bergaduh Dengan Ibu *

* Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada
kemungkinan kita diganggu saka.

* Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu
bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang belakang/
tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar.

* Saka dipindahkan melalui Kasih saying/ Harta pusaka, walaupun sebiji
pinggan / Amalan / Sentuhan.

* Symptom terkena saka:

* Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang
lena.

* Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar.


* Susah nak dapat anak, senang gugur.

* Ada rasa kelibat orang lalu.

* Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak
hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit kerana
saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam.

* Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis,
insyallah saka akan cair dan keluar dari badan.



* Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer
tulang.



* 3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari
syaitan adalah cancer, aids and leukemia.



* Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong
zikirkan.



* Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas..
“Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari.







*Anak Lari Dari Rumah *

* Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan
dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.



* Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah
akan sampai panggilan kita kepadanya.





*Anak Degil *

* *** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK

* Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang
bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang
sesama manusia. Respon dari org yang dah try sungguh menakjubkan setakat ni
alhamdullilah kebanyakannya menjadi. Contoh kalu kita nak anak senang bangun
ke sekolah.. just try and see.



So sama2lah kita praktikkan apa yang mampu dan jangan sekalipun kedekut
memanjangkan kisah ini kepada sedara seagama kita. Wallahualam

credit to :
Ustaz Abdullah Mahmud




2 comments:

Anonymous said...

sy sgt berminat dgn entry saudara bahagian selalu bergaduh dgn ibu tu. dulu masa sy blom kahwin sy selalu ada selisih faham dgn ibu sy sbb dia x boleh diajar ttg bab2 agama. bila sy ajar, dia kata sy berlagak nk menunjuk kt dia. lagipula ibu sy ni kurang didikan agama dan tidak disekolah oleh org tuanya zaman dulu. tp sy tetap hormat dia sbg ibu walaupun bila keadaan dia marah sy tu dia ada juga menyumpah sy supaya hidup sy tak sempurna. sejak sy dh kahwin ni, sy masih lg ajar dia soal2 agama ni. tp ibu sy cepat protes. akhirnya, sy mengalah. jadi sy ikut apa katanya. sbg cthnya mengumpat. dia sgt suka bila kami sama2 mengumpat. itu saja cara utk sy tidak bertekak dgnnya.
seperti yg saudara ceritakan diatas tentang tanda2 saka, sy mmg ada mengalaminya. sy sering mimpi baby. tp sy tak ambil peduli mungkin kerana sy sedang mengandung skrg ni. dan sy juga selalu nampak lintasan. tdo lepas asar sbb terlampau mengantuk. mlm tak boleh tdo lena. bila dh azan subuh baru tdo. tp sy tak tahu plak ttg saka ni.

EyZah_97 said...

SubhanALLAH..! xda pa yg mampu sya ktakn..hnya mngucap kta syukur ,istighfar & selawat..SubhanALLAH...

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates