Tuesday, March 29, 2011

Alkisah Syaitan membantu pemuda ke Masjid


Seorang pemuda bangun pagi2 buta utk sholat subuh di Masjid. Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan menuju masjid, pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor.

Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudhu, dan, LAGI, berjalan menuju masjid .

Dlm perjalanan kembali ke masjid , dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah, dia, sekali lagi, berganti baju, berwudhu dan berjalan menuju masjid .

Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu.

Dia menanyakan identiti lelaki tersebut, dan menjawab "Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda..'

Pemuda pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid .

Saat sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan sholat subuh bersamanya, lelaki itu menolak, pemuda itu mengajak lagi hingga berkali2 dan, lagi, jawapannya sama.

Pemuda bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan sholat.

lelaki itu menjawab

"Aku adalah IBLIS Laknatullah"


Pemuda itu terkejut dgn jawapan lelaki itu.

Setan kemudian menjelaskan, 'Saya melihat kamu berjalan ke masjid , dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid,
Allah memaafkan semua dosa2mu.

Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah fikiran untuk tinggal di rumah, kamu tetap memutuskan kembali masjid .

Karana hal itu, Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu.

Saya KHUATIR jika saya membuat kamu jatuh utk kali ketiga, jangan2 Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa anda sampai dimasjid dgn selamat....'


Moral:
Jangan biarkan Setan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya. Jangan melepaskan sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapat dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut .




13 comments:

cik ungu said...

wohaa...bagusnya cite niee..

aEn shAhirA said...

nice sharing :)

Trx said...

good 1.. :)

nur aishah bte abd hadi said...

THANKS :)
SGT BERGUNA

aisya said...

boleh share? heee

Fahrain said...

silakan :)

Zharif Alimin said...

Yg tersirat slalunya indah :). Jom ke blog saya

Acik As said...

Assalamualaikum,

Fahrain, nak tanya pasal kesahihan cerita ini. Saya perlukan untuk penulisan laporan masjid.

Anonymous said...

betul tu...yg tersirat selalunya indah. lebih indah lagi jika diberi kesempatan untuk mendapat petunjuk dan hidayahnya. Alhamdulillah...amin

ctpayong said...

belom tentu yang tidak indah itu tidak baik. tetapi manusia selalu tertipu dlm hal ini. asal saja kita ambil iktibar, insyaallah kita tidak di dalam kerugian.

Nur Izzma Hanis Abdul Halim said...

wah , bgus kisah ni :D

zynoll said...

menarik dan tertarik utk dibaca

Anonymous said...

sumber cerita..

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates