Tuesday, December 4, 2012

Nikmat Agung Dari Yang Maha Agung

 Bismillah...
Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. 
Allah beri nikmat yang banyak pada kita. Dengan meminta, tanpa meminta, dengan sebab, tanpa sebab, dengan sedar, tanpa sedar. Allah beri nikmat hidup, ilmu, pendengaran, penglihatan, kekuatan, kata-kata, pancaindera, makan minum, anak isteri, perasaan cinta kasih sayang, kerjaya, perniagaan, duit, rumah, pangkat, harta, kesihatan, kegembiraan, pelbagai kemudahan dan bermacam-macam nikmat yang Allah beri. Tapi, kenapa kita masih mengeluh? Apa lagi yang kita nak? Tak cukup itu, tak cukup ini. Pertama sekali, bersyukurlah dulu dengan apa yang ada sekarang. Macamana nak maju ke hadapan, sedangkan apa yang telah dikurniakan Allah sekarang ini tak disyukuri? Sifat manusia kebiasaannya asyik tak cukup. Nak lagi, nak lagi, nak lagi. Bila diberi selombong emas, difikir kenapa tak diberi 2 atau 3?
Malulah kita dengan Allah. Tanamkanlah sifat malu dalam diri kita kepada Allah. Malu dengan diri sendiri. Renung, tafakur dalam-dalam. Allah telah beri kita nikmat yang paling AGUNG! Nikmat Islam dan Iman. Kenapa kita masih tak bersyukur? Antara ramai manusia, Allah pilih kita sebagai Muslim dan dikurniakan kepada kita Iman. Setiap nafas tak perlu bayar. Setiap satu imej penglihatan tak perlu bayar. Setiap kata-kata, tak perlu bayar. Semua percuma.
Cukuplah Allah bagi kita. Walau kita tak ada apa-apa pun di dunia ni, cukuplah Allah bagi kita. Walau kita rasa serba kekurangan, cukuplah Allah bagi kita. Kepada Dia kita akan kembali. Bersyukurlah, bersyukurlah dan bersyukurlah setiap saat. Dengan memohon kekuatan, daya dan upaya dari Allah untuk taat segala perintahNYA, tinggal laranganNYA dengan cara Nabi Shallallahu ‘Alahi Wasallam.
Bersabarlah dengan ujian hidup. Hidup di dunia semuanya ujian. Susah senang, suka duka, bertemu berpisah, kaya miskin, sempurna cacat, celik buta, sihat sakit dan macam-macam. Bersabarlah kalau doa belum dimakbulkan. Bersabarlah kalau pertolongan belum sampai. Bersyukurlah, walau sehebat mana ujian datang, Allah masih pelihara Islam dan Iman dalam diri kita.
Pernahkah kita terfikir? Allah yang cipta kita. Allah yang beri kita hidup, makan minum, kesenangan, kebahagian, pertolongan dsb. Allah beri kita nikmat AGUNG iaitu nikmat Islam dan Iman. Dah tu, diberinya kita kekuatan dan taufik hidayah untuk mentaatiNYA. Kemudian disediakan kepada kita nikmat syurga kepada kita nanti bila kita mati dengan Islam dan Iman di hati (walau sebesar zarah).
Bersyukurlah… bila kita buat dosa maksiat, Allah ‘tarik’ kita kembali ke jalan yang lurus balik. Allah sedarkan kita. Bila kita buat dosa maksiat, Allah tetap beri kita nikmat rezeki, nafas, makan minum dsb. Nikmat Allah tetap sentiasa bersama kita. Jadi apa lagi yang kita rasa tak cukup di dunia ni? Baca dan fahami terjemahan dari surah Ar-Rahman. Kita pasti menangis.
Setiap saat, bersyukurlah dengan nikmat AGUNG ini. Iaitu Islam dan Iman. Peliharalah dan kembangkanlah Islam dan Iman dalam diri kita, keluarga, masyarakat dan sebarkan kepada umat seluruh alam. Mudah-mudahan kita bertemu dengan Allah dengan Islam dan Iman seperti mana yang dikehendakiNYA. Aamiin.
Sekadar berpesan-pesan dan ingat-mengingati antara kita.
Syukur Alhamdulillah

Sumber: 
By: Syed Mansor Bin Syed Mahazar
nur-reiki.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates