Wednesday, July 25, 2012

Akhlak Sesama Muslim


Firman ALLAH s.w.t di dalam surah al-Hujrat ayat yang ke-11 dan ke-12 menceritakan tentang akhlak kita sesama mukmin.Dan di dalam ayat ini ALLAH menyeru kita agar tidak mengolok-olokkan sesama kita dan perkara-perkara yang dilarang oleh ALLAH s.w.t.

        Dari intipati yang kita dapat dari kedua ayat tersebut bolehlah kita bahagikan kepada beberapa bahagian:-

    • ALLAH menegah kita dari mengolok-olokkan sesama kita dan memandang ringan kepada sesama mukmin.Olok di sini bermaksud keji atau hina atau memandang rendah terhadap seseorang individu,sama ada lelaki ataupun perempuan,semata-mata kerana ianya berperangai buruk atau fakir miskin atau mempunyai penyakit seperti penyakit sopak atau perkara-perkara yang sama dengannya.Kerana boleh jadi orang yang dihina itu lebih baik di sisi ALLAH dari orang yang menghina.
    • ALLAH menegah kita dari mengaibkan sesama kita samada dengan perkataan atau perbuatan ataupun dengan isyarat.Kerana sesungguhnya sesama mukmin itu umpama satu jiwa.Maka apabila kita mengaibkan seseorang itu samalah seperti kita mengaibkan diri kita sendiri.Dan inilah adab yang ALLAH ajarkan kepada kita dan menjadi punca utama pada penyatuan dan kekuatan silaturrahim.
    • ALLAH menegah kita dari memanggil saudara kita dengan LAQAB( gelaran ) yang ditegah seperti memanggil nama yang boleh memalukan seseorang individu.Kerana yang demikian boleh menyebabkan seseorang itu menyimpan dendam atau mengundang kemarahan seseorang.
    • ALLAH menegah kita daripada berburuk sangka.Dan yang dimaksudkan di sini ialah seperti melemparkan tohmahan tanpa mengetahui asal punca atau sebab-sebab.
    • ALLAH menegah kita dari bercerita dan menyelidik tentang keaiban seseorang.Ini adalah suatu perbuatan yang dikeji kerana boleh mendedahkan perkara yang tidak sepatutnya orang tahu dan tidak memberi apa-apa faedah.
    • ALLAH melarang kita dari mengingatkan orang lain pada perkara buruk yang sudah lama atau sudah dilupakan.Seperti umpat-mengumpat atau yang sama dengannya.

      Dan demikianlah antara perkara-perkara yang dilarang oleh ALLAH yang boleh kita ambil pengajaran dari kedua-dua ayat di dalam surah al-Hujrat itu.Sesungguhnya itulah perkara yang dikeji olehNYA sehinggakan ALLAH menyamakan orang yang berbuat demikian seperti memakan bangkai saudaranya sendiri.

      Dan sama-samalah kita menghindar diri kita dari melakukan perkara yang di atas mudah-mudahan kita dan keluarga kita sama-sama mendapat keredhaan ALLAH dan mendapat keampunan dariNYA.WALLAHU A’LAM…….

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates