Tuesday, May 15, 2012

Alkidah Imam Syafie berguru dgn Imam Malik




Pada usia 29 tahun, Imam Syafie telah berhijrah ke Madinah untuk mengembara dan mendalami ilmu. Setibanya di Madinah, beliau terus menuju ke Masjid Nabawi dan menunaikan solat sunat dua rakaat. Selesai solat sunat, beliau terpandang satu majlis ilmu yang disampaikan oleh seseorang yang sangat hebat. Orang itu ialah Imam Malik yang sedang mengajar murid-muridnya tentang hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Dengan langkah yang tertib, Imam Syafie terus menuju ke tempat Imam Malik dan duduk bersama murid-murid beliau. Imam Syafie lantas mengambil sebatang lidi lalu membasahkannya dengan air liur. Beliau menulis segala apa yang diajar Imam Malik di atas tapak tangannya. Tanpa disedari, Imam Malik memerhati segala tingkah lakunya.....

Selesai pengajian, Imam Malik pun memanggil Imam Syafie untuk menegur beliau. Sangkanya Imam Syafie telah berbuat kurang sopan ketika belajar. Imam Malik bertanya, "Mengapakah engkau bermain-main dengan lidi dan air liurmu semasa aku sedang mengajar?". Jawab Imam Syafie, "Maaf tuan. Sebenarnya saya tidak bermain-main. Oleh kerana saya tidak ada kertas dan pena, segala apa yang tuan ajar saya tulis di atas tapak tangan saya menggunakan lidi dan air liur untuk saya menghafalnya."

Apabila Imam Malik membelek-belek tangan Imam Syafie, beliau tidak menjumpai sebarang tulisanpun. Beliau terus berkata, "Tetapi kenapa tapak tangan engkau ini kosong sahaja?"

Kata Imam Syafie, "Benar tuan. Namun demikian, saya telahpun menghafal kesemua hadis-hadis yang tuan riwayatkan itu."

Setelah Imam Syafie disuruh mengulang baca apa yang dihafalnya, Imam Malik terkejut kerana mendapati tidak ada satupun hadis yang tertinggal daripada 20 hadis yang diajarnya pada hari itu!

16 MEI... SELAMAT HARI GURU

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates